Sunday, June 12, 2011

Aku Pesakit MENTAL!!!!!!

OMG!!!! baru aku sedar yang aku nie salah seorang patient mental disorder... aku sendiri yang mengdiagnos diri aku...aku pesakit mental dan mengidap penyakit Obsessive-complusive Disorder.... Penyakit nie ialah cam penyakit was-was la.... utk dptkan kepastian ag, aku search kat google and taip nama penyakit tue dan keluarlah info-info tntg penyakit tue....

Nak tau google tue tulis ape??? haa, korg baca nie.....

"Obsessive–compulsive disorder (OCD) is an anxiety disorder characterized by intrusive thoughts that produce uneasiness, apprehension, fear, or worry, by repetitive behaviors aimed at reducing the associated anxiety, or by a combination of such obsessions and complusions. Symptoms of the disorder include excessive washing or cleaning; repeated checking; extreme hoarding; preoccupation with sexual, violent or religious thoughts; aversion to particular numbers; and nervous rituals, such as opening and closing a door a certain number of times before entering or leaving a room..."                                                                                                                  (Wikipedia, 2011)

Yes, bila baca je statement tue, mmg sah aku nie mental...nak tau nape???

Sebab aku selalu basuh tgn bnyk kali before makan (makan kat bilik la..)...even aku baru je basuh tgn tapi aku akan basuh ag sekali sbb aku mmg was-was akan kebersihan tgn aku nie sebelum jamah nasi....aku rasakan lebih kurg 3kali kot aku basih tgn before makan...dahsyat kan!!!!

Satu ag bukti yg menguatkan yg aku nie mmg mental....bila aku balik kg...usually aku la org last yg akan masuk tidor...ye la...my parent pkol 11 ag dh msuk tido...so, sudah menjadi rutin aku sebelum tido aku akan check yg umah aku berada dalam keadaan selamat...aku akan pastikan yg pintu depan dah kunci, tingkap dh ditutup rapat, air dalam tandas dah tutup, kipas dh off dan salah satu lampu ruang tamu akan dibiarkan terpasang....bila everything dh ok, aku pon masuk bilik nk tido....

Biasalah before tido, aku akan check my phone..mana tau kot2 ada miskol or mesej...lau ada mesej, aku balas mesej tue dulu...lepas 10minit tue, aku akan bgun sekali ag...keluar dan check sekali lagi apa yg sepatutnya aku check (check seperti yg di atas).....bukan sekali tue je...lagi teruk aku akan keluar bilik ag sekali utk check....sampai abg aku yg tido 1 bilik dgn aku marah...yela..asyik2 bgun, tido...bgun, tido....aku sendiri pon heran dgn diri aku....

Bila hari aku baca statement tentang OCD nie...aku mula terbayangkan diriku....dan aku tertanya2...btol ke aku nie mental...lau mental maksudnya gila la....btol ke aku nie gila???

Urm..aku pon x sure yg attitude aku nie bleh diubah ke x....


**p/s: agak2nya penyakit nie akan sembuh x?? adakah penyakit nie ada effect jangka 
          masa pnjg???
          aku terdiam seketika....

No comments:

Post a Comment